Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková)

Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková)

Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková) stáhnout knihu pdf, epub, mobi

  • Název knihy: Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková)
  • Elérhető fájlok: Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková).pdf, Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková).epub, Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková).mobi
  • Jazyk knihy: Český jazyk
  • Podmínky pro stažení této knihy: zdarma

Oněgin byl Rusák

Kniha ( pevná vazba )

  • Skladem u dodavatele
  • Doručení ZDARMA od 899 Kč, v úterý 25.2. u Vás doma (Typy doručení )
  • Osobní odběr zítra po 15:00 ZDARMA, ( Vyberte prodejnu )

214 Kč s DPH
Ušetříte 25 Kč Běžně 239 Kč

Volné pokračování bestselleru Hrdý Budžes. I Oněgin byl Rusák chytí za srdce jak každého, kdo má v živé paměti prapodivně popelavou dobu husákovské normalizace, tak čtenáře, kteří onen čas-nečas znají už jen zprostředkovaně.Helena Součková se přes kádrové překážky dostává na gymnázium. Přestože jí osud nerozdal právě příznivé karty, statečně… Přejít na celý popis

Mrkněte se, na jaké knížky vám knihkupci zařídili slevu 30 %! Jejich výběr obsahuje samá slavná jména Více informací

Volné pokračování bestselleru Hrdý Budžes. I Oněgin byl Rusák chytí za srdce jak každého, kdo má v živé paměti prapodivně popelavou dobu husákovské normalizace, tak čtenáře, kteří onen čas-nečas znají už jen zprostředkovaně.Helena Součková se přes kádrové překážky dostává na gymnázium. Přestože jí osud nerozdal právě příznivé karty, statečně usiluje vyznat se ve svém nitru i v pokryteckém světě kolem. Navzdory všem obtížím a zmatkům si dokáže trpělivě budovat bohatý vnitřní svět. Oněgin byl Rusák je tedy podobně jako Hrdý Budžes jednak autobiograficky laděným osobním příběhem, jednak tragikomickou mozaikou doby, která ani s odstupem času neztratila nic na své obludnosti. Zparchantělý, prohnilý komunistický absurdistán ČSSR zde (spíše jakoby mimochodem, tím však přesvědčivěji) vystupuje ve vší své ubohosti a nahotě.

Bestseller v knihy Dobrovský

19443. v e-shopu | 36010. minulý týden

Hodnocení čtenářů

4.3 z 5 16 hodnocení čtenářů

7× 5 hvězdiček 5× 4 hvězdičky 2× 3 hvězdičky 1× 2 hvězdičky 0× 1 hvezdička

Přidejte své hodnocení knihy

Hodnocení našich knihkupců: 4.3 z 5

4 z 5 hvězdiček Gigy 31. srpna 2017

Na Hrdého Budžese sice nemá, ale i tak příjemně pobavila.

Pomohla vám tato recenze? Ano 32

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

4 z 5 hvězdiček Lucie Fendrichová 15. září 2017

Musím souhlasit se staršími komentáři zde. Po Hrdém Budžesovi jsem čekala stejnou "pecku", takže mírné zklamání, knížka už nedosahuje jeho kvalit. I tak ale velmi vtipné a svižné čtení.

Pomohla vám tato recenze? Ano 29

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

2 z 5 hvězdiček 10. září 2017

Očekávala jsem více. Možná je to tím, že ji srovnávám s prvním famózním dílem. Helenka vyrostla a už to není ono.

Pomohla vám tato recenze? Ano 29

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

3 z 5 hvězdiček Klara 10. září 2017

Po Hrdém Budžesovi jsem od této knížky očekávala trošku víc. Některé momenty byly vtípné, ale nezasmála jsem se tolik jak v první knize.

Pomohla vám tato recenze? Ano 28

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

5 z 5 hvězdiček Kristýna Černocká 28. září 2017

Helenka Součková se vrací jako puberťačka, prožívá své první lásky i trapasy a snaží se postavit na vlastní nohy se vší nešikovností, která je jí vlastní. Neuvěřitelně humorný příběh, který se zapíše do srdcí všech čtenářů. Snad se brzy dočkáme i divadelního zpracování. Doporučuji!

Pomohla vám tato recenze? Ano 26

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

5 z 5 hvězdiček Renata 2. dubna 2018

Knizka byla skvela stejne jako prvni Hrdy Budzes, tak i pokracovani Darda. Vřele doporučuji! ☺

Pomohla vám tato recenze? Ano 16

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

3 z 5 hvězdiček Zdislava 3. října 2018

Pokračování Hrdého Budžese, nebylo tak skvělé jako první díl. Helenka vyrostla a spíše mě rozčilovala. Ale byla tam láska, tak co 🙂

Pomohla vám tato recenze? Ano 1

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

5 z 5 hvězdiček Markéta 7. února 2019

Dobré, ale nemůže se vyrovnat Hrdému Budžesovi. I když. Pořád jsme ve stejném období našich dějin – komunistický režim, ale už tu není děvčátko, které svým vtipem a dětskou naivitou, zlehčovalo co se kolem ní děje a tak to činilo stravitelnější a zábavné. Dívka dospěla a z pohledu mladého, myslícího člověka už tento režim prostě vtipný není. Místo srandy zůstává hrůzná realita.

Pomohla vám tato recenze? Ano 0

Kniha, Druhé město, 2006, 9788072272440

5 z 5 hvězdiček Ivana Fr > 7. února 2019

Kdo tuhle dobu ve stejném věku zažil – ten se v knize pozná! Dospívání v rezervaci za prorezlým ostnatým drátem, v obarvených doktorských kalhotách a tátově saku, ve světě plném přetvářky a pokrytectví – ale s knihou básní pod polštářem. Srdcovka!

Kniha Oněgin byl Rusák (Irena Dousková)

Rakvičky

Hned v úvodu této vtipné, ale i dojemné perestrojkové „road-movie“ definuje dvacetiletá Róza svůj osudový plán zcela jasně. Musí „najít Ostraváka a přiznat, že ho miluje“. V tu chvíli ještě netuší, jak těžký úkol to bude…
Novela o krátké prázdninové cestě není jen příběhem čtveřice hlavních protagonistů. Je také originálním zrcadlem doby, zdánlivě ještě stejně nehybné jako hladina českých rybníků.

Rok vydání: 2018
Odpovědný redaktor: Milan Ohnisko
Obálka a grafická úprava: Karolína Kotrbová
Vazba: brožovaná s přebalem
Formát: 130×190 mm
Počet stran: 160
Doporučená cena: 259 Kč
ISBN: 978–80–7227–404–8

Napůl ve vzduchu

Druhá samostatná sbírka Ireny Douskové je silná. Čím? Kondenzovanou melancholií, úsečnou obrazivostí, jazykově vzrušujícím pátráním v skulinách osobní a kolektivní paměti i přesně dávkovanými poměry racionálního a intuitivního psaní: „Odevšad táhne / Zašel na jedno / Psi štěkají / Stara panna jde dál“.
Milan Ohnisko

Rok vydání: 2016
Vazba: brožovaná
Cena: 179 Kč
Formát: 12×18 cm
Ilustrace: Karolína Kotrbová
Grafická úprava: Bedřich Vémola
Počet stran: 56
ISBN: 978–80–807227–376–8

Medvědí tanec

Tato próza patří do subtilnější, neautobiografické linie autorčiny tvorby. Pozoruhodný je už samotný syžet: poslední měsíce nemocného Jaroslava Haška na Lipnici. Medvědí tanec však není jenom jeho příběhem, ale také bohatě strukturovaným portrétem doby.

Píše se rok 1922 a my se ocitáme ve venkovském světě, kam se Hašek uchýlil, aby dopsal své životní dílo. O Švejkovi sice padne pár zmínek, ale to je vše. Dousková nenapsala biografický román o spisovateli, který se dočkal světové slávy až po smrti. Daleko víc ji zajímá existenciální situace vyhasínání sil někoho, kdo se po celý život bohatýrsky bavil, provokoval, a ještě o tom uměl vtipně vyprávět a psát.

V Lipnici se už proslulý chodec stěží doplouží s oteklýma nohama do hospody. Stále v něm přebývá dřívější skandalista, avšak lipnická komunita je už jeho poslední protivník.

Silnou stránku románu představuje tísnivá atmosféra blížícího se konce: venku leje jako z konve, hučící komín marně vyhání podzimní lezavo. Hašek stále ještě píše pro přátele veršovánky, pro místní ochotníky skandalistní hru, ale uprostřed bezesné noci mívá jeho tvář výraz vyděšeného dítěte, jak si všimne jeho žena Šura, která se o umírajícího alkoholika stará…
Richard Erml

Rok vydání: 2014
Vazba: pevná s přebalem
Cena: 299 Kč
Formát: 13×18 cm
Grafická úprava: Bedřich Vémola
Foto: Igor Malijevský
Počet stran: 296
ISBN: 978–80–7227–346–1

Darda

Po bestselerech Hrdý Budžes (jenž se proslavil také jako činohra s vynikající Barborou Hrzánovou v hlavní roli) a Oněgin byl Rusák (v divadelní režii Jana Borny) přichází závěrečná část autorčiny volné trilogie Darda.

Čas železnou oponou trhnul, takže žákyni a v téže h(n)usákovské realitě dospívající gymnazistku Helenu potkáváme nyní jako vdanou ženu, matku dvou dětí. Ačkoli se dobové kulisy proměnily, na lepší svět to kupodivu zase nevypadá. Namísto krize normalizace je tu krize středního věku. A když už krize, tak pořádná. Přichází totiž jedna darda za druhou.

Tento tragikomický příběh se tentokrát odehrává v našem čase. Ani Dardě neschází zdánlivá lehkost vyprávění a autorčin slovní i situační humor. Nicméně v tomto případě víc než kdy jindy platí, že při tom smíchu v ranách štípe sůl.

Rok vydání: 2011
Ilustrace: Lucie Lomová
Počet stran: 200
ISBN: 978–80–7227–314–0

Bez Karkulky

Navzdory verši nevstoupila bych do třinácté komnaty, právě v tolikáté komnatě, zdá se, Irena Dousková sbírku Bez Karkulky napsala. Ač básním neschází zlehčující vtip, chvějí se permanentní úzkostí z poněkud absurdního a poněkud krutého světa, do něhož jsme netázáni vrženi a z něhož jsme posléze opět vyvrhováni — snad jen bůh ví proč a kam. A není to úzkost jen dosebehledící, nýbrž i soucítící: Pořád se vracím do bodu nula / Bod nula / je mínus šest milionů.

Dousková je však i básnířkou naděje: byť zdá se začasté vše ztraceno, ne-li rovnou zatraceno, přesto modlit se nepřestanu.

Rok vydání: 2009
Ilustrace: Lucie Lomová s použitím archivního obrázku neznámého umělce
Grafická úprava: Bedřich Vémola
ISBN: 978–80–7227–287–7

Irena Dousková

Pochází z divadelní rodiny, matka a otčím byli herci v příbramském divadle. V roce 1976 se autorčina rodina přestěhovala do Prahy. Vystudovala gymnázium, pracovala jako knihovnice a sekretářka, poté byla přijata na Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, kterou roku 1989 úspěšně absolvovala a získala titul Mgr. Později působila jako novinářka, například pro Mladou frontu. V současnosti je spisovatelkou z povolání.

Česká spisovatelka a autorka několika známých divadelních her.

Pochází z divadelní rodiny, matka a otčím byli herci v příbramském divadle. V roce 1976 se autorčina rodina přestěhovala do Prahy. Vystudovala gymnázium, pracovala jako knihovnice a sekretářka, poté byla přijata na Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, kterou roku 1989 úspěšně.

Irena Dousková

spisovatelka

18 se líbí, 3 se nelíbí

Irena Dousková je česká spisovatelka. Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. V současnosti působí jako spisovatelka z povolání. Je také redaktorkou měsíčníku Maskil. Žije v Praze. Dílo Ireny Douskové Na počátku devadesátých let vydala sbírku básní Pražský zázrak. Její prozaická prvotina je román v dopisech Goldstein píše dceři. Druhá kniha Hrdý Budžes zaznamenala značný úspěch zejména díky divadelnímu zpracování s Bárou Hrzánovou v hlavní roli. Její třetí kniha nese název Někdo s nožem, dále se věnuje žánru povídky: sbírky povídek Doktor Kott a Čím se liší tato noc. Na knihu Hrdý Budžes autorka navazuje prózou Oněgin byl Rusák, kterou spolu s režisérem Janem Bornou zdramatizovala pro Divadlo v Dlouhé. 1992 – Pražský zázrak 1997 – Goldstein píše dceři 1998 – Hrdý Budžes 2000 – Někdo s nožem 2002 – Doktor Kott přemítá 2002 – Hrdý Budžes 2004 – Čím se liší tato noc 2006 – Oněgin byl Rusák 2008 – O bílých slonech …zobrazit celý životopis

Životopis

Irena Dousková je česká spisovatelka.

Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. V současnosti působí jako spisovatelka z povolání. Je také redaktorkou měsíčníku Maskil. Žije v Praze.

Na počátku devadesátých let vydala sbírku básní Pražský zázrak. Její prozaická prvotina je román v dopisech Goldstein píše dceři. Druhá kniha Hrdý Budžes zaznamenala značný úspěch zejména díky divadelnímu zpracování s Bárou Hrzánovou v hlavní roli. Její třetí kniha nese název Někdo s nožem, dále se věnuje žánru povídky: sbírky povídek Doktor Kott a Čím se liší tato noc. Na knihu Hrdý Budžes autorka navazuje prózou Oněgin byl Rusák, kterou spolu s režisérem Janem Bornou zdramatizovala pro Divadlo v Dlouhé.

1992 – Pražský zázrak
1997 – Goldstein píše dceři
1998 – Hrdý Budžes
2000 – Někdo s nožem
2002 – Doktor Kott přemítá
2002 – Hrdý Budžes
2004 – Čím se liší tato noc
2006 – Oněgin byl Rusák
2008 – O bílých slonech

Napsali o mně – Irena Dousková

Bestseller Hrdý Budžes Ireny Douskové poprvé vyjde v anglickém překladu

Bleskově, 21. 6. 2016 Úspěšná kniha Hrdý Budžes od Ireny Douskové poprvé vychází v anglickém překladu pod názvem B. Proudew. Postaralo se o něj nově vzniklé nakladatelství Pálava Publishing, které se zaměří právě na anglické verze současné české beletrie. V červenci nabídne také překlad novely Martina Fahrnera Steiner aneb Co jsme dělali. "Pokud jde o cílovou skupinu našich knih, zatím je distribuce domluvená pouze v České republice, ale probíhají jednání i s britským distributorem a každopádně se chystáme proniknout i do dalších anglickojazyčných zemí," řekla ČTK Dana Blatná, která jako literární agentka zastupuje Douskovou i Fahrnera. Dousková v Česku prodala více než 65 000 výtisků knihy Hrdý Budžes. … více

Eben načetl Čapka, Hrzánová Buddhovy pohádky

Novinky, 5. 11. 2015 Na předvánoční trh se blíží další nálož audioknih na CD. Zvířecí příběhy Karla Čapka čte Marek Eben, Buddhovy pohádky s filozofickým podtextem Bára Hrzánová a knihu Ireny Douskové Goldstein píše dceři interpretuje Arnošt Goldflam. A to zdaleka není všechno. … více

OnД›gin byl RusГЎk

ZaДЌГЎtek jiЕѕ v 18.30 zВ dЕЇvodu dodrЕѕenГ­ noДЌnГ­ho kliduВ

Ve volnГ©m pokraДЌovГЎnГ­ bestselleru HrdГЅ BudЕѕes pokraДЌuje i hlavnГ­ hrdinka Helenka SouДЌkovГЎ po stupГ­nkГЎch ДЌeskoslovenskГ©ho socialistickГ©ho vzdД›lГЎvacГ­ho systГ©mu a dospД›je aЕѕ na gymnГЎzium, kde ji zastihuje autorka Irena DouskovГЎ v knize OnД›gin byl RusГЎk. Tato spisovatelka pak pro Divadlo v DlouhГ© napsala dramatizaci svГ© knihy a ve spoluprГЎci s reЕѕisГ©rem Janem Bornou pЕ™ipravili podklad pro novou inscenaci, ve kterГ© prakticky celГЅ soubor Divadla v DlouhГ© zavzpomГ­nГЎ na svГЎ studijnГ­ lГ©ta v 80. letech. V letech zmrtvenГ­ celГ© spoleДЌnosti, v letech beznadД›je na zmД›nu, ale zГЎroveЕ€ pro mladГ© lidi v letech mlГЎdГ­, dospГ­vГЎnГ­ a lГЎsek navЕѕdy prvnГ­ch, kЕ™ehkГЅch a nezapomenutelnГЅch. Po slavnГЅch ЕЅГЎkovГЅch sondГЎch do ЕЎtudГЎkovy duЕЎe let tЕ™icГЎtГЅch pЕ™ichГЎzГ­ sonda do duЕЎГ­ studentЕЇ let osmdesГЎtГЅch. Do duЕЎГ­ poranД›nГЅch reГЎlnГЅm socialismem v dobД› jeho tlenГ­. VzpomГ­nky jsou plnГ© hudby a pГ­sniДЌek, a to jak potajmu ze ЕЎustГ­cГ­ch magneЕҐГЎkЕЇ poslouchanГЅch pГ­sniДЌkГЎЕ™ЕЇ, tak zapovД›zenГЅch rockovГЅch legend. ЕЅivГ© vzpomГ­nky s Еѕivou hudbou v inscenaci podle knihy, kterГЎ nГЎs rozesmД›je i rozesmutnГ­.

V pЕ™edstavenГ­ se v souladu s autorskГЅm umД›leckГЅm zГЎmД›rem kouЕ™Г­ (cigareta na jeviЕЎti je dle vyjГЎdЕ™enГ­ Ministerstva zdravotnictvГ­ rekvizitou). KrГЎtce je pouЕѕit stroboskop a vyuЕѕГ­vГЎme i kouЕ™ostroj.

ГљДЌinkujГ­

Lenka VelikГЎ Helena SouДЌkovГЎ, studentka gymnГЎzia
Ivana LokajovГЎ JЕЇlie MolovГЎ, studentka gymnГЎzia
Martin VelikГЅ AntoЕЎa, student gymnГЎzia
Jan VondrГЎДЌek Pavel HavlГ­ДЌek, student gymnГЎzia
Pavel TesaЕ™ Jan Kaplan, student gymnГЎzia
Martin Matejka Richard Schlesinger, student gymnГЎzia
Magdalena ZimovГЎ PГЎЕҐa JГ­chovГЎ, studentka gymnГЎzia, KЕ™eДЌkovГЎ
KlГЎra SedlГЎДЌkovГЎ-OltovГЎ PГЎЕҐa JГ­chovГЎ, studentka gymnГЎzia, KЕ™eДЌkovГЎ
Michaela DoleЕѕalovГЎ JiЕ™ina KrsickГЎ, studentka gymnГЎzia, panГ­ MolovГЎ, KЕ™eДЌek
Iva KlestilovГЎ KateЕ™ina SouДЌkovГЎ-BrДЏochovГЎ, matka Heleny SouДЌkovГ©
VojtД›ch VondrГЎДЌek PepГ­ДЌek, bratr Heleny SouДЌkovГ©
ArnoЕЎt Goldflam Karel Freistein, otec Heleny SouДЌkovГ©
Miroslav TГЎborskГЅ Karel Freistein, otec Heleny SouДЌkovГ©
Marie TurkovГЎ Helena FreisteinovГЎ, KrulerovГЎ aj.
TomГЎЕЎ Rejholec pan Mol, Teufel aj.
JiЕ™Г­ Wohanka australskej Mol, FoЕ™t aj.
Miroslav HanuЕЎ Bauch, Е™editel gymnГЎzia, PГЎn v kavГЎrnД› aj.
NaДЏa VicenovГЎ JenГ­ДЌkovГЎ, tЕ™Г­dnГ­ profesorka, PanГ­ na mostД› aj.
KlГЎra SedlГЎДЌkovГЎ-OltovГЎ KlepГЎДЌovГЎ, profesorka zemД›pisu, GГЎbina, NenГЎpadnГЎ aj.
Helena DvoЕ™ГЎkovГЎ KlepГЎДЌovГЎ, profesorka zemД›pisu, GГЎbina, NenГЎpadnГЎ aj.
Ilona Svobodová doktorka Tökelyová, Zmalovaná aj.
Hana Müllerová doktorka Tökelyová, Zmalovaná aj.
ДЊenД›k KoliГЎЕЎ Гљchyl, ДЊГ­ЕЎnГ­k aj.
Halina NiДЌovГЎ ZdravotnГ­ sestra aj.
Pavel TesaЕ™ GustГЎv HusГЎk
KateЕ™ina JirДЌГ­kovГЎ
Martina FialovГЎ
Pavel LiptГЎk
Milan PotoДЌek
TomГЎЕЎ Rejholec
TomГЎЕЎ MakovskГЅ

AktuГЎlnГ­ poДЌet reprГ­z 159 PremiГ©ra 19. 1. 2008 DerniГ©ra 19. 6. 2017 SdГ­let

Recenze

OnД›gin je vГ­ce neЕѕ legrace na tГ©ma socialismu
(KateЕ™ina KolГЎЕ™ovГЎ, MF Dnes)

Po HrdГ©m BudЕѕesovi se divadelnГ­ho zpracovГЎnГ­ doДЌkal i druhГЅ romГЎn Ireny DouskovГ©, lГ­ДЌГ­cГ­ pЕ™Г­hody a nГЎzory vzpurnГ©, nynГ­ jiЕѕ gymnazistky Heleny SouДЌkovГ©, nazvanГЅ OnД›gin byl RusГЎk. StejnД› jako v pЕ™Г­padД› BudЕѕese je dramatizГЎtorkou sama DouskovГЎ, podle programu za spoluprГЎce reЕѕisГ©ra Jana Borny, kterГЅ titul nastudoval na svГ© domovskГ© scГ©nД› Divadla v DlouhГ©.
Oproti komornГ­mu BudЕѕesovi je OnД›gin, s nadsГЎzkou Е™eДЌeno, operou. Na dvou protilehlГЅch toДЌnГЎch na pozadГ­ panoramatu Prahy rotuje vГЅjev za vГЅjevem, proklГЎdanГЅ pГ­sniДЌkami domГЎcГ­ neoficiГЎlnГ­ scГ©ny osmdesГЎtГЅch let. OnД›gin byl RusГЎk je titul pro Dlouhou jako dД›lanГЅ – potЕ™ebuje totiЕѕ perfektnГ­ tГЅmovou souhru, kolektivnГ­ho ducha a herce, kteЕ™Г­ se s bravurou v mЕѕiku pЕ™emД›nГ­ na hudebnГ­ hvД›zdy od Jany KratochvГ­lovГ© pЕ™es Michala KocГЎba po Jima Morrisona.
Herci si s chutГ­ zahrГЎli nejen postavy gymnazistЕЇ, ale i komunistickГЅch kreatur – snaЕѕivГЅch ГєЕ™ednic, zupГЎckГЅch soudruЕѕek uДЌitelek a oportunistickГ©ho Е™editele. Postavy vЕЎech studentЕЇ jsou dobЕ™e stЕ™iЕѕenГ© typy – od glosГЎtorky, intelektuГЎlskГ© Helenky Lenky VelikГ©, pЕ™es romanticky undergroundovГ©ho, lehce obtloustlГ©ho HavlГ­ДЌka Jana VondrГЎДЌka po karikaturnГ­ho, rozjeЕѕenГ©ho Schlesingera Martina Matejky. VyzdvihnutГ­ nГЎleЕѕГ­ i tД›m, kteЕ™Г­ inscenaci slouЕѕГ­ v bezpoДЌtu rolГ­: napЕ™Г­klad KlГЎЕ™e OltovГ© inkarnovanГ© v nД›kolika ГєdД›snГЅch soudruЕѕkГЎch i emigrantskГ© zГЎpaДЏГЎckГ©, a tudГ­Еѕ zdravД› napruЕѕenГ© teenagerce ДЌi ДЊeЕ€ku KoliГЎЕЎovi, kterГ©mu se napЕ™Г­klad pД›knД› vyvedl permanentnД› zhnusenГЅ zamД›stnanec socialistickГ©ho pohostinstvГ­.
Bornovi se podaЕ™ilo vytvoЕ™it vГ­ce neЕѕ jen pГЎsmo, kterГ© si dД›lГЎ snadnou legraci z hospodГЎЕ™skГ© mizerie a estetickГ© odpudivosti doby. PЕ™estoЕѕe v tomto systГ©mu dГЎvno nejde o Еѕivot, jen o pЕ™eЕѕГ­vГЎnГ­ v zahnГ­vajГ­cГ­m moДЌГЎlu, o mnohГ©m vypovГ­dajГ­ scГ©ny s bezdД›ДЌnД› nespravedlivou matkou, Е™eЕЎГ­cГ­ beznadД›je lahvГ­ vГ­na, ДЌi vГЅjev z oslavy narozenin Е™editele gymnГЎzia. PrГЎvД› scГ©nka s veДЌГ­rkem je asi nejlepЕЎГ­ ukГЎzkou: za rebelantskou pГ­seЕ€ se v Е™editelnД› rozdГЎvГЎ dЕЇtka, ale ten samГЅ song si nechal Е™editel zrudlГЅ konzumacГ­ alkoholu a chlebГ­ДЌkЕЇ soukromД› zahrГЎt od potrestanГЅch maturantЕЇ. Na oslavД›, kde parta opilГЅch partajnГ­kЕЇ poЕ™vГЎvГЎ Krylova AndД›la.
Pěknou dobovou atmosféru zprostředkovávají kostýmy (často autentické „poklady“ ze dna skříní) i rozpohybovaný prvomájový průvod. Zatímco na tribuně rytmicky mávají rozkošně loutkovití papíroví politici v čele s Husákem, publiku jsou rozdána mávátka a nacvičuje se pokřik agitačních hesel. S totožným aktivním zapojením diváků Jan Borna přišel již v Epochálním výletu pana Broučka, jenže povzbuzování husitských armád je dneska paradoxně jaksi nevinnější.
Na premiГ©Е™e publikum bouЕ™ilo, jistД› i pЕ™i vzpomГ­nce na vlastnГ­ mlГЎdГ­, na to, jacГ­ jsme byli. NenГ­ pochyb, Еѕe Divadlo v DlouhГ© mГЎ na repertoГЎru zaslouЕѕenД› dalЕЎГ­ trhГЎk.

Cesta do ЕЎtudГЎkovy duЕЎe 80. let
(Jana PaterovГЎ, LidovГ© noviny)

Po veleГєspД›ЕЎnГ© jeviЕЎtnГ­ adaptaci prГіzy Ireny DouskovГ© HrdГЅ BudЕѕes na pЕ™Г­bramskГ© scГ©nД› s Barborou HrzГЎnovou v hlavnГ­ roli se tentokrГЎt v Divadle v DlouhГ© pustili do volnГ©ho pokraДЌovГЎnГ­ ЕѕivotnГ­ch pЕ™Г­bД›hЕЇ Heleny SouДЌkovГ©.
V další knize Douskové Oněgin byl Rusák už nesledujeme malou Helenku, ale dospívající gymnazistku. Irena Dousková, která na scénáři úzce spolupracovala s režisérem Janem Bornou, tentokrát nezvolila ich-formu jako u Budžese, ale vytvořila pestrý kaleidoskop školních i osobních scén na společenském pozadí osmdesátých let minulého století. Soubor zpívá s chutí Inscenaci rámuje setkání bývalých maturantů jednoho pražského gymnázia na Silvestra 1999, při němž se jeho aktéři vracejí v čase zpět do roku 1983. Dousková s Bornou se snaží zachytit atmosféru doby, která svou neměnností a marasmem směřovala k reálnému socialismu na věčné časy. I v těchto stojatých vodách ale studenti prožívali své lásky, touhy a generační vzpoury. Dousková se ve svém obrazu studentského života v systému socialistického vzdělávání dokáže vyhnout nostalgii, uchovává si vtip i ironický nadhled. Mnohé samozřejmě čerpala ze své vlastní zkušenosti a v tom si porozuměla s protagonisty inscenace, kteří shodou okolností maturovali v témže roce jako hlavní hrdinka. Právě v postižení dobových reálií je Bornova inscenace velmi sugestivní, protože je pouze nepopisuje, ale vytváří určitým charakteristickým znakem. Využívá k tomu i muzikálnosti souboru, který živě interpretuje „pecky“ neoficiální hudební scény. Na jevišti se tak v nekarikovaných zkratkách objeví Jana Kratochvílová, Michael Kocáb, Ivan Mládek, zazní Kryl, Mišík atd. Písně nevytvářejí mechanické předěly, ale spíše spojnice jednotlivých scén, které významově doplňují.
Škoda že autoři scénáře nebyli střídmější ve výběru knižních pasáží, protože i při dané redukci se zřejmě nedokázali zříci některých zamilovaných momentů. Pak především první polovina inscenace trochu ztrácí dech pod náporem všeho, co se sem muselo vpravit. Druhá je v tomto směru mnohem vyrovnanější, a tím pádem i svižnější a dynamičtější. Až taková legrace to nebyla Přesto že časté střídání prostředí a rychlé až filmové střihy se podařilo technicky dobře vyřešit, neznamená to, že by se automaticky vyřešil také vnitřní rytmus inscenace. Přes veškerou hravost a zábavnost totiž tady výrazně schází to, co sami autoři nazvali „mrazením v zádech“. Absurdnost dění, které se tu předvádí, je komická, ale nějak tu chybí její odraz v realitě. To už často taková legrace nebyla. Stejně tak příliš nevycházejí pokusy ozvláštnit tehdejší pražský kolorit figurkami úchylů, chudáků, stařen atd., které jsou sice bizarní, ale působí tu spíše jako nadbytečná scénická libůstka.
NГЎpad orГЎmovat inscenaci setkГЎnГ­m uЕѕ dospД›lГЅch bГЅvalГЅch studentЕЇ byl vЕЎak proti tomu mimoЕ™ГЎdnД› ЕЎЕҐastnГЅ. UmoЕѕnil totiЕѕ hercЕЇm nepЕ™edstГ­rat autentickГ© mlГЎdГ­, ale vytvoЕ™it urДЌitГЅ typ s pЕ™esnou a osobitou charakteristikou. V tomto smД›ru dobЕ™e fungujГ­ i kostГЅmy Petry GoldflamovГ© Е tД›tinovГ©. Lenka VelikГЎ jako Helena SouДЌkovГЎ se tak mЕЇЕѕe stГЎt i bez ich-formy protagonistkou celГ©ho dД›nГ­ a zhostit se tГ©to role s vД›cnostГ­, lehkou ironiГ­ i samozЕ™ejmou bezprostЕ™ednostГ­. Pozadu ale nezЕЇstГЎvГЎ ani Jan VondrГЎДЌek jako bohГ©mskГЅ HavlГ­ДЌek nebo Ivana LokajovГЎ ve smolaЕ™skГ© JЕЇlii MolovГ© a tak bychom mohli postupnД› vyjmenovat vЕЎechny ДЌleny studentskГ© party. Na tenkГ© hranici mezi smД›ЕЎnostГ­ a beznadД›jГ­ se pohybuje Helenina matka v podГЎnГ­ Ivy KlestilovГ© a osvД›ЕѕujГ­cГ­ momenty sem pЕ™inГЎЕЎejГ­ nahoЕ™klГ© vГЅstupy Helenina egocentrickГ©ho otce, jak ho neodolatelnД› hraje ArnoЕЎt Goldflam. Postavy profesorЕЇ jsou nД›kdy trochu pЕ™ekarikovanГ©, i kdyЕѕ mnozГ­ ЕѕГЎci se prГЎvД› s podobnГЅmi typy jistД› setkali. NГЎvrat do let osmdesГЎtГЅch pЕ™edvГЎdГ­ tГ©mД›Е™ celГЅ hereckГЅ soubor Divadla v DlouhГ© s energiГ­, bez sentimentu a ostatnД› jako vЕѕdy s maximГЎlnГ­m nasazenГ­m. NГЎvrat je to veselГЅ a je vlastnД› ЕЎtД›stГ­, Еѕe divГЎci dnes mohou tuto dobu vidД›t jako jednu velkou komedii. Ve svД›tle tohoto (nedivadelnГ­ho) faktu vЕЎechny vГЅtky nakonec blednou.

Jenom kvЕЇli tobД› jsem nepodepsala Chartu
(JiЕ™Г­ P. KЕ™Г­Еѕ, PrГЎvo)

Ale tak to nebylo!, zvolГЎ pravovД›rnГЅ ДЊechГЎДЌek o pЕ™estГЎvce Bornova normalizaДЌnГ­ho obrГЎzku podle knГ­Еѕky Ireny DouskovГ© OnД›gin byl RusГЎk v Divadle v DlouhГ©. Jako kdysi tД›ЕЎanskГЅ sedlГЎk, kdyЕѕ v BrnД› vidД›l MrЕЎtГ­kovic MaryЕЎu, kterou znal osobnД›. JeЕЎtД› lepЕЎГ­ neЕѕ HrdГЅ BudЕѕes!, pochvГЎlГ­, kdo mГЎ divadlo rГЎd. AЕѕ na ajsmasky nД›kolika kritickГЅch misomusЕЇ mnohГ© naznaДЌil nekoneДЌnГЅ potlesk. A BГЎra HrzГЎnovГЎ, Helenka SouДЌkovГЎ z BudЕѕese: PЕ™iЕЎla po premiГ©Е™e obejmout Jana Bornu, kterГЅ v nekoneДЌnГ©m zГЎpase s vlastnГ­ nemocГ­ dokГЎЕѕe rozdГЎvat nГЎdhernou pohodu a kumЕЎt.
ZestГЎrla Helenka v OnД›ginovi. VЕѕdyЕҐ v roce 1983 bude maturovat! JejГ­ spoluЕѕГЎci vedou marnГЅ zГЎpas s nadДЌasovГЅmi tГЅpky v profesorskГ©m sboru. Na generГЎlce se letoЕЎnГ­ maturanti duЕЎovali, Еѕe zemД›pisГЎЕ™ka KlepГЎДЌovГЎ (KlГЎra OltovГЎ) nebo Е™editel Bauch (Miroslav HanuЕЎ), to jsou pЕ™ece jejich tЕ™Г­dnГ­ ZakyslГЎ a Е™Г­ДЏa Abdomen.
NormalizaДЌnГ­ pЕ™Г­bД›hy, kterГ© se ve filmovГЅch, ale i v divadelnГ­ch reflexГ­ch promД›Е€ujГ­ v selanku, nemiluji. Ta doba byla pЕ™Г­liЕЎ vЕЎivГЎ: KdyЕѕ to nД›kdo u nГЎs pЕ™ipomene vГЎЕѕnД› (Kohout, Kratochvil, StrГЎnskГЅ, VaculГ­k, BeneЕЎ. ), hned se kdekdo dotДЌenД› najeЕѕГ­.
Divadlo v DlouhГ©, to je jinГЅ pЕ™Г­pad. Bornovskou linii jeho tvorby (Jak jsem se ztratil, Kabarety Vian-Cami, PrГ©vert-Bulis atd.) zdobГ­ hravost, lehkost, pohoda (pozor, to nenГ­ selanka), parodiДЌnost, zpД›vnost. A to vЕЎechno se mД›nГ­ v sumu scГ©nickГ© poezie. PЕ™itom hЕ™Г­chy se neodpouЕЎtД›jГ­. Jenom je ДЌas promД›Е€uje v pospolitou ГєsmД›vnost.
Lenka VelikГЎ (SouДЌkovГЎ), Ivana LokajovГЎ (MolovГЎ), Martin VelikГЅ (AntoЕЎa), Jan VondrГЎДЌek (HavlГ­ДЌek), Pavel TesaЕ™ (Kaplan) a dalЕЎГ­ studenti, kantoЕ™i, rodiДЌovГ© (z nich vynikajГ­ Iva KlestilovГЎ (SouДЌkovГЎ starЕЎГ­), ArnoЕЎt Goldflam (jejГ­ exmanЕѕel Freistein kdesi za kopeДЌky), ale i vЕЎichni ostatnГ­ – to je hold vyznГЎnГ­ umД›t si hrГЎt a bГЅt tady pro lidi.
A ty pГ­sniДЌky! V nedokonalosti dokonalГ©, vГЅhradnД› na Еѕivo, od ГєsmД›vnГЅch imitacГ­ Jany KratochvГ­lovГ© (OltovГЎ) nebo Ivana MlГЎdka (Martin Matejka) aЕѕ po nesentimentГЎlnГ­, kЕ™ehkou krГЎsu tЕ™eba lidovГ© koledy (Den pЕ™eslavnГЅ). PravГ­m – pЕ™edevЕЎГ­m k chvГЎle Jana Borny – Divadlo v DlouhГ© stvoЕ™ilo dalЕЎГ­ dlouhovД›kГЅ kousek. A pak Еѕe byl OnД›gin jenom RusГЎk!

RusГЎk OnД›gin: komedie, kterГЎ Е™eЕѕe do ЕѕivГ©ho masa
(Magdalena ДЊechlovskГЎ, HospodГЎЕ™skГ© noviny)

KdyЕѕ na svГ© dospГ­vГЎnГ­ v obdobГ­ "tlejГ­cГ­ho reГЎlnГ©ho socialismu" vzpomГ­nГЎ dobrГЎ spisovatelka, vГЅsledkem je kniha pЕ™esnГЅch situacГ­, kterГ© jsou lehkГ©, vtipnГ©, ale souДЌasnД› tГ­ЕѕivГ©. PЕ™esnД› vystihujГ­ nesvobodu a tendenci ke kompromisnictvГ­, kterГ© si na zaДЌГЎtku osmdesГЎtГЅch let zaДЌГ­nГЎ dД›lat nГЎrok i na partu gymnazistЕЇ.
Řeč je o poslední knize spisovatelky Ireny Douskové Oněgin byl Rusák, podle které nastudovalo pražské Divadlo v Dlouhé stejnojmennou inscenaci, která navíc nabízí silný energetický přídavek: několik vlastních i dobových hudebních čísel.
"RozhoupГЎme mГ­ru zvon, aЕҐ to slyЕЎГ­ Pentagon!" – heslo z prvomГЎjovГЅch prЕЇvodЕЇ bouЕ™Г­ divadelnГ­m sГЎlem. PЕ™edstavenГ­ je uЕѕ za polovinou a rozehЕ™ГЎtГ­ divГЎci ani nevД›dГ­, jak se stalo, Еѕe majГ­ v rukou mГЎvГЎtka a spolu s herci skandujГ­. Tribuna na jeviЕЎti je papundeklovГЎ a mГЎvajГ­cГ­ soudruzi z papГ­ru. Ale skuteДЌnГ© prolnutГ­ jeviЕЎtД› s hlediЕЎtД›m mЕЇЕѕe bГЅt intenzivnГ­m a nepЕ™Г­jemnГЅm setkГЎnГ­m s minulostГ­. Bylo to mГ© tehdejЕЎГ­ mГЎvГЎnГ­ opravdu nevinnГ©? PodobnГЅch zГЎЕ™ezЕЇ do ЕѕivГ©ho masa nabГ­zГ­ pЕ™edstavenГ­, kterГ© je i vГЅbornou komediГ­, nД›kolik.
K nejlepЕЎГ­m patЕ™Г­ absurdnГ­ scГ©na narozenin Е™editele gymnГЎzia. Parta prЕЇЕЎvihГЎЕ™ЕЇ, kterГЅm proЕЎel jeden hodnД› svobodomyslnГЅ veДЌer poezie, se nechГЎ pЕ™emluvit a pЕ™ijde zahrГЎt Е™editeli na veДЌГ­rek. Oslavenec zrudlГЅ alkoholem a s pusou plnou chlebГ­ДЌkЕЇ si ale nepЕ™eje jinГЅ song neЕѕ ten rebelujГ­cГ­, za nД›jЕѕ rozdГЎval dЕЇtky. Studenti to vezmou jako dobrГЅ vtip a na jejich rockovГЅ nГЎЕ™ez za chvГ­li trsГЎ celГЅ uДЌitelskГЅ sbor. Vtip absurdnГ­ho vГЅjevu brzy vyprchГЎ a studentЕЇm zЕЇstГЎvГЎ pachuЕҐ manipulace.
OnД›gin byl RusГЎk je pokraДЌovГЎnГ­m knihy a ThГЎliГ­ ovД›nДЌenГ© inscenace HrdГЅ BudЕѕes, kterou proslavila Barbora HrzГЎnovГЎ. JejГ­ pЕ™edstavenГ­ z repertoГЎru PЕ™Г­bramskГ©ho divadla bylo monodramatem postavenГЅm na skvД›lГ©m textu a charismatickГ©m projevu. OnД›gin "jedniДЌku" pЕ™ekroДЌil. Divadlo v DlouhГ© uvГЎdГ­ skuteДЌnГЅ dramatickГЅ kus, ne jen zdramatizovanГЅ monolog, i kdyЕѕ i v DlouhГ© se pЕ™edstavenГ­ kouskuje do vypointovanГЅch scГ©n. HlavnГ­ dvojice kamarГЎdek Helenky SouДЌkovГ© (Lenka VelikГЎ) a JЕЇlie MolovГ© (Ivana LokajovГЎ), kterГ© majГ­ zГЎlibu v malovГЎnГ­ a v bГЎsniДЌkГЎch (a starosti s rodiДЌi, kЕ™eДЌky, lГЎskami a takГ© s "komouЕЎema"), roztЕ™Г­ЕЎtД›nost dД›jovГЅch epizod pЕ™ekonГЎvГЎ.
ReЕѕisГ©r Jan Borna obsadil do OnД›gina tГ©mД›Е™ celГЅ soubor, pЕ™edstavenГ­ je proЕЎpikovГЎno odkazy na Еѕivot v osmdesГЎtГЅch letech. Nejde jen o mГіdu – neforemnГ© kozaДЌky, nabГ­ranГ© blЕЇzy, dlouhГ© svetry, trvalou – jsou tu takГ© pЕ™esnД› vystiЕѕenГ© typy odmД›Е™enГЅch ГєЕ™ednic, dogmatickГЅch uДЌitelek, otrГЎvenГЅch ДЌГ­ЕЎnГ­kЕЇ. NechybГ­ vzpomГ­nka na liduprГЎzdnГЅ KarlЕЇv most a jako specialita hudebnД› disponovanГ©ho Divadla v DlouhГ© jsou do pЕ™edstavenГ­ vpaЕЎovГЎny hudebnГ­ odkazy. Na jeviЕЎti se objevГ­ Jana KratochvГ­lovГЎ (Ve stГ­nu kapradiny) Michael KocГЎb (PraЕѕГЎkЕЇm tД›m je tu hej) a tЕ™eba Jim Morrison (Break on through).
DobovГ© atributy ДЌi drsnД› rockovГ© vpГЎdy jsou jen nadstavbou pЕ™edstavenГ­. Nostalgie, jГ­Еѕ se nelze ubrГЎnit, zЕЇstala ЕЎЕҐastnД› v pozadГ­, svД›dectvГ­ Helenky SouДЌkovГ© alias Ireny DouskovГ© mГЎ tak daleko vД›tЕЎГ­ rezonanci.

TakovГ­ jsme byli
(Jana SoprovГЎ, scena.cz)

Е edivost reГЎlnГ©ho socialismu, ale takГ© nostalgickГЎ vzpomГ­nka na doby, kdy nejdЕЇleЕѕitД›jЕЎГ­ byly mladГ© lГЎsky a tvЕЇrДЌГ­ nadЕЎenГ­, oblГ­benГ© pГ­sniДЌky, a pЕЇtky s profesory, to je adaptace romГЎnu Ireny DouskovГ© OnД›gin byl RusГЎk, pokraДЌovГЎnГ­ ГєspД›ЕЎnГ©ho HrdГ©ho BudЕѕese, tedy pЕ™Г­bД›hЕЇ Helenky SouДЌkovГ©. V reЕѕii Jana Borny se na scГ©nД› pЕ™edstavilo 22 ДЌlenЕЇ hereckГ©ho souboru. Kdo mГЎ rГЎd kultovnГ­ inscenace divadla jako VГЎnoДЌnГ­ povГ­dka ДЌi Kabaret Vian-Cami, si pЕ™ijde na svГ©.
OnД›gin byl RusГЎk v Divadle v DlouhГ© TakovГ­ jsme byli Е edivost reГЎlnГ©ho socialismu, ale takГ© nostalgickГЎ vzpomГ­nka na doby, kdy nejdЕЇleЕѕitД›jЕЎГ­ byly mladГ© lГЎsky a tvЕЇrДЌГ­ nadЕЎenГ­, oblГ­benГ© pГ­sniДЌky, a pЕЇtky s profesory, to je adaptace romГЎnu Ireny DouskovГ© OnД›gin byl RusГЎk, pokraДЌovГЎnГ­ ГєspД›ЕЎnГ©ho HrdГ©ho BudЕѕese, tedy pЕ™Г­bД›hЕЇ Helenky SouДЌkovГ©. V reЕѕii Jana Borny se na scГ©nД› pЕ™edstavilo 22 ДЌlenЕЇ hereckГ©ho souboru. Kdo mГЎ rГЎd kultovnГ­ inscenace divadla jako VГЎnoДЌnГ­ povГ­dka ДЌi Kabaret Vian-Cami, si pЕ™ijde na svГ©. VГЅbornД› herecky, hudebnД› i pД›vecky disponovanГЅ soubor mД›l zase pЕ™Г­leЕѕitost se pЕ™edvГ©st ve vЕЎech svГЅch dovednostech. ZaznД›la tu dvacГ­tka dobovГЅch pГ­snГ­ (VladimГ­r MiЕЎГ­k, PraЕѕskГЅ vГЅbД›r, Karel Kryl apod.), ale takГ© dvД› pЕЇvodnГ­ pГ­sniДЌky. SviЕѕnГЅ dД›j se odehrГЎvГЎ na dvou toДЌnГЎch, s barvitou vГЅpravou (vГ­ce neЕѕ stovka dobovГЅch kostГЅmЕЇ, ГєdajnД› i z vlastnГ­ garderoby hercЕЇ). DД›j se odehrГЎvГЎ v konkrГ©tnГ­ch praЕѕskГЅch reГЎliГ­ch (GymnГЎzium Nad Е tolou, LetenskГЎ plГЎЕ€, KarlЕЇv most ДЌi MalostranskГЎ kavГЎrna). PЕ™Г­bД›h gymnaziГЎlnГ­ party, kterou spojujГ­ nejen vzГЎjemnГ© sympatie a antipatie, ale takГ© umД›leckГ© ambice a spoleДЌnГ© prЕЇЕЎvihy, asi kaЕѕdГ©mu z nГЎs pЕ™ipomene vlastnГ­ lГ©ta dospГ­vГЎnГ­. HlavnГ­ roli Heleny SouДЌkovГ© si zahrГЎla Lenka VelikГЎ, jejГ­ kamarГЎdku JЕЇlii Ivana LokajovГЎ. Partu doplЕ€ujГ­ mj. lehce hipГ­cky ladД›nГЎ PГЎЕҐa Magdaleny ZimovГ©, bohГ©mskГЅ Pavel HavlГ­ДЌek (Jan VondrГЎДЌek s dlouhГЅmi tmavГЅmi vlasy!) ДЌi sympaticky posmutnД›lГЅ Honza Kaplan (Pavel TesaЕ™). Ve tЕ™Г­dД› nechybГ­ ani zakomplexovanГЎ prГЎskaДЌka JiЕ™ina (Michale DoleЕѕalovГЎ). PovedenГ© jsou i „kreace“ (ДЌti kreatury) dospД›lГЅch – od rodiДЌЕЇ (zaujme Iva KlestilovГЎ jako maminka Heleny -zatrpklГЎ zneuznanГЎ hereДЌka ДЌi jejГ­ vzdГЎlenГЅ ЕѕidovskГЅ tatГ­nek – ArnoЕЎt Goldflam), typy gymnaziГЎlnГ­ch profesorЕЇ od tД›ch ЕЎГ­lenГЅch a nenГЎvidД›nГЅch (komunistickГЅ Е™editel Bauch Miroslava HanuЕЎe, sveЕ™epГЎ ruЕЎtinГЎЕ™ka Marie TurkovГ© ДЌi krutГЎ odstЕ™elovaДЌka-zemД›pisГЎЕ™ka KlГЎry OltovГ©) aЕѕ po ty snesitelnГ© jako tЕ™Г­dnГ­ Nadi VicenovГ© ДЌi ironickГЅ vГЅtvarnГ­k a tД›locvikГЎЕ™ JiЕ™Г­ho Wohanky (to jsou ti, kterГ© ocenГ­me aЕѕ po letech). S gustem jsou zahrГЎny i ГєЕ™ednice na odboru kultury ONV ДЌi ЕЎkolnГ­ doktorka. VtipnГЅm gagem je ale i televiznГ­ vystoupenГ­ prezidenta Gustava HusГЎka (Pavel TesaЕ™), kterГЅm pЕ™edstavenГ­ zaДЌГ­nГЎ. A samozЕ™ejmД› jsou tu i vynikajГ­cГ­ interpretace pГ­snГ­ (nejpЕЇsobivД›jЕЎГ­ KlГЎra OltovГЎ jako Jana KratochvГ­lovГЎ ДЌi Martin Matejka jako Michael KocГЎb). Toto svД›dectvГ­ o dobД› minulГ© je lehce nostalgickou vzpomГ­nkou na „bГЎjeДЌnГЎ lГ©ta pod psa“, kterГЎ jsme, i bez nadД›je, Еѕe se to nД›kdy zmД›nГ­ k lepЕЎГ­mu, proЕѕГ­vali naplno, se vЕЎemi prЕЇЕЎvihy, smutky a takГ© radostmi. SvД›ЕѕГ­, chytrГЎ a pЕ™Г­jemnГЎ zГЎbava.

Hrdý Budžes 4CD a Hurvínkův bigbýt – novinky mluvené slovo SUPRAPHON

Popis:
Hudební vydavatelství SUPRAPHON v lednu 2011 nabízí dva nové tituly mluveného slova: SU 6150-2

Leave a Reply